Ravnflåget i Tverlandsmarka (fjellklumpen) - Turbading

Gå til innhold

Ravnflåget i Tverlandsmarka (fjellklumpen)

Heggmoen og Tverlandet
På tur til et flåg med trapp opp til toppen!

Dette er teksten jeg skrev til Ti på topp i sin tid.

Høyde: 102 moh, med 77 meters stigning. Startpunkt ligger på ca 25 moh.

Lengde tur/retur: Ca 2,9 km.

Turbeskrivelse: I rundkjøringen øst for Tverlandsbrua tar du av mot Hopen. Så tar du mot høyre forbi gamle Løding skole og følger vegen Kringla til venstre oppover boligfeltet. Etter togundergangen holder du til høyre i krysset og kjører til den gamle og lite brukte idrettsbanen. Her er det som oftest gode parkeringsmuligheter. Gå langs langsiden av idrettsbanen mot øst og følg sti til den store og flotte brua som Tverlandsmarkas Venner lagde over Storelva i 2016.

Over Storelva bru, ta til venstre og gå til en vedkappings-slette. Følg traktorvegen som går inn i skogen på høyre spiss framme fra sletta (ikke grusvegen litt til venstre). Etter ca 1 km fra turstart, ta andre sti til venstre av fra traktorvegen (5 meter etter den første som tar av). Følg den over en liten myr og begynn stigningen opp på flåget. Gå opp en liten trapp, og du er framme! Her oppe er det et trigonometrisk punkt, men ingen varde.

Utsikt: Vatnvatnet med fjellene innenfor og Tverlandet er det særlig god utsikt til herfra.

Sol og vann: Fine solforhold. Mulig å få tak i drikkevann i Storelva ved brua.

Annet: Om det heter Løding eller om det heter Tverlandet her er det lokale uenigheter om, men for alle oss som ikke bor der kaller de fleste av oss hele området for Tverlandet. Det er et godt utvalg stier i området, og således mulig å velge andre alternativer enn de som er beskrevet her. Lignende er det alltid en diskusjon rundt Ramn, ravn, flog eller flåg. Jeg har brukt navnet slik det kalles her : Ravnflåget.

Tverlandsmarkas Venner kloppet og tilrettela stien før turmålet skulle være med på Ti på topp i 2021.
Over var det opprinnelige galleriet fra 2016, nede er et fra 2021.