Åselidalen til Lurfjellhytta - Turbading

Gå til innhold

Åselidalen til Lurfjellhytta

Resten av Bodø
Ute etter en tur i et magisk landskap med vilde tinder og grønde sletter?

Gå på tur i Åselidalen en finværsdag!

Turen oppover Åselidalen starter på p-plassen i svingen ca 3 km etter Åselistraumen når du kjører sørover Fv17. Derfra går det rødmerket sti oppover. Det er ca 12 km til Lurfjellhytta fra p-plassen.

Turen oppover (eller nedover) Åselidalen er en fantastisk tur. På den ene siden ruver Børtind med sine naboer (Åselitindan), på den andre siden Per Karlsatind med sine naboer (Falkflågtindan). Innerst (på sørsiden) av Øvre Åselivatnet er det spesielt idyllisk. Der passer det fint å ta seg en stopp ved stranden. Vika der holder en noe høyere vanntemperatur enn resten av vatnet.

Partiet opp langs fossen starter ovenfor Øvre Åselivatnet. Det er litt bratt, men går fint å gå så lenge det ikke har vært mye nedbør. Det er tau å holde seg i i noen partier. Når du er kommet opp har du kjempefin utsikt mot Bodø by, Landegode og Lofoten i det fjerne. Rett ovenfor fossen er det flere grunne og fine vann om du vil kjøle deg ned eller legge deg på svabergene. Noe vi selvsagt gjorde... Kanskje ikke helt lovlig, siden Nedre Åselivatnet er drikkevann, men en fin sommerdag med steikende sol vil det være kriminelt om man ikke får lov å ta seg en dukkert her! De som kom etter oss til Lurfjellhytta den kvelden hadde gjort det samme som oss.

Turen videre oppover er en magisk opplevelse! Her vandrer du på tørre enger med gress og en rik flora. Med ‘vilde’ tinder på begge sider! Elva går ikke langt unna stien om du trenger drikkevann. Vi gikk forbi noen snøflekker, hvor jeg lærte meg at det gjør ondt i rumpa å ake naken på råtten snø (!) :-) Etterhvert passerer du Skardvatnet, som har en kjempefin strand. Vannet der var ekstra kaldt, noe som kanskje tydet på at det ikke var lenge siden isen hadde forsvunnet (våren og sommeren 2010 fram til juli var ekstra kald). Sommeren 2018 holdt imidlertid vannet 15-16 grader i slutten av juli og ga stor badeglede. Sør for Skardvatnet er rutas høyeste punkt (530 moh), der begynner nedstigningen mot Lurfjellhytta. Fra p-plassen ved starten av turen er det ca 12 km til Lurfjellhytta, som er et fint mål for turen.

Merk at denne ruten frarådes som vintertur pga det bratte partiet langs fossen.

Turrapport juli 2010

Vi dro på tur i Åselidalen en dag i slutten av juli. Dagen startet med overskyet himmel og 12 varmegrader. Med engang vi startet å gå begynte skiene å bryte opp. Etter en time var solen framme og temperaturen steget til 22 grader. Bedre gikk det ikke an å time det... Vi hadde med oss en fireåring på turen, som stortrivdes på tross av lengden på turen.

Vi kom fram til Lurfjellhytta utpå ettermiddagen. Siden det bodde noen i den gamle hytta installerte vi oss i den fine sikringshytta som ble bygget i 1994. Totalt har de to hyttene 21 sengeplasser. Begge står ulåste og kan benyttes av alle som skriver seg opp i besøksprotokollen. Hyttene er bra utstyrte. Det eneste man trenger å ha med er mat, drikke og lakenpose eller sovepose. Lurfjellhytta kan nås fra mange kanter. Andre alternativer man kan starte fra om sommeren er Svartvassetra, Børvatnet, Falkflågdalen, Beiarnfjellet eller Nordland i Beiarn. Fra Lurfjellhytta ser forøvrig Åselitindan ut som indianerfjell (Manitoba kanskje?). Altså fjell som er fine å sende røyksignaler fra... Dette fjellet skal også kalles for Djeveltanna på folkemunne.

Dag 2 av turen vår fortsatte ned Falkflågdalen, hvor vi hadde parkert en bil ved Valnesvatnet. En 4-åring som klarte å gå denne turen på 21 km (satt vel maks 1 km på ryggen) – imponerende!

Sommeren 2018 tok vi en ny tur, denne gang med en ny 4-åring med på tur (han som var 4 sist var nå blitt 12 og var også med). Opp Åselidalen i finvær og ned Nordlandsdalen denne gangen… For en tur!