Pallfjellet og Pallvatnet - Turbading

Gå til innhold

Pallfjellet og Pallvatnet

Sentrumsnært - med "den nære marka"
Byfjell med Bodø by i front, utkikkspunkt etter utkikkspunkt!

Høyde: 175 moh, med 50 - 165 meters stigning. Startpunkt ligger på 10 til 140 moh.

Lengde tur/retur: 1,2 – 3,6 km

Tidsbruk: Turen tar rundt èn time pluss pauser i et middels tempo, med variasjoner etter hvor fort du går, hvilken rute du velger og hvor god form du er i.

Rutebeskrivelse fra Rønvik kirke, 1,5 km hver veg: Parkeringsmuligheter ved Rønvik skole (etter skoletid) eller Rønvik kirke. Følg Amtmann Worsøes gate oppover ca 150 m. Til venstre for Amtmann Worsøes gt 29, ved gangfeltet, går det en litt skjult sti og etter hvert trapp opp til Skillbakken. Like til venstre her følger du Furubakken oppover rundt svingen før du tar av skiltet rute til Linken. Vegen er asfaltert helt opp til Linken. Fra Linken følger du skilt og sti mot Pallfjellet. Du har herfra hele tiden Pallfjellet med sine to varder i syne. Stien går noen plasser veldig nært stup, så pass på. Vil du ikke gå oppom Linken og samtidig spare noen meter er det mulig å ta av på uskiltet sti i den siste svingen under tårnet.

Rutebeskrivelse fra Rønvikfjellet, 1,8 km hver veg: Parker på den kjente parkeringsplassen på Rønvikfjellet. I stedet for å gå mot Keiservarden går du den andre retningen, over Rønvikfjellet med skilting mot Linken 1,2 km. Stien starter på platået ned mot Skivika like nedenfor parkeringsplassen. Langs hele ruten er det flott utsikt. Det går mange ulike stier i dette området og Bodømarkas Venner har flere plasser satt ut benker. Ved Linken står det skilt til Pallfjellet, herfra er det ca 600 meter igjen.

Rutebeskrivelse fra Kvalvika, ca 1 km hver veg: Kommer du i bil må du parkere ved stranden eller tunnelen. Så følger du Kvalvikveien tilbake, tar til venstre og går gang- og sykkelveien oppover. Ved innkjøringen til Storsvingen ser du en trapp på andre siden av Fv834. Denne følger du oppover fjellet. I starten er det ganske bratt, men etter hvert blir det slakere. Flere ulike stier tar av oppover her, slik at det om du er usikker kan lønne seg å ha med et kart eller en app som viser de ulike stiene. Raskest opp til Pallfjellet er det å krysse kløfta (obs, kryss kun kløfta der det er sti) og gå opp på fjellet. Alternativt kan du gå rundt det idylliske Pallvatnet i en sirkel og gå opp på fjellet.

Rutebeskrivelse fra Lagårdshøgda, ca 800 meter hver veg: Lite med parkeringsmuligheter i Lagårdshøgda, så her må du finne en annen gate om du har med bil. Imellom Lagårdshøgda 5 og 7 går det en anonym sti mot «Fjellet». Selv om dette ser ut som private tomter, er den smale trasèen sikret som sti for allmennheten. Her går du oppover skråningen og fjellet, og velger selv om du vil krysse kløfta (kun mulig der stien går) eller gå rundt Pallvatnet opp til Pallfjellet.

Aller kortest vei, 600 meter helt opp til Pallfjellet, er det ved startpunkt i bakken ned til Skivika ved Fv834. Her er det dårlig med parkering, slik at du bør sykle eller gå hit for å bruke denne trasèen. Hold også stitrasè utenom eneboligen oppe i bakken.

Det er også mulig å gå opp til dette området direkte fra Skivika. I området ved Lagården terrasse går det også sti oppover. Her gikk det imidlertid et ras sommeren 2017.

Pallfjellet har med andre ord uendelige rundturmuligheter – valget er ditt.

Utsikt: Flott utsikt både mot Rønvik, byen, Bestefarvarden på Bratten, Nordsia, Lofotveggen og mye mer!

Sol og vann: Flotte solforhold hele døgnet her oppe! Dårlig med drikkevann tilgjengelig. Pallvatnet like nedenfor Pallfjellet er et idyllisk lite vann. Her er det satt ut turbenk like ved vannet. Hvis du vil ta deg en dukkert må du gjøre det litt mot nord der vannet er på det smaleste, andre plasser er det for grunt. I forbindelse med en rundtur til Pallfjellet passer det fint å gå via Pallvatnet.

Annet: Pallfjellet heter Pollfjellet på flere kart – men siden navnet Pallfjellet er brukt på alle skilt i området, og også de fleste lokale sier dette, brukes det navnet her. Pall har mange betydninger, en av dem er «en avsats eller hylle ute i naturen», noe som dette området har mye av.

Rønvikfjellet er et område som hvert år blir brukt til turorientering – hvorfor ikke ta noen slike poster samtidig som du går til Pallfjellet?

Du passerer imellom Linken og Pallfjellet den flotte og inviterende «hale-jenta» som noen har malt inn på en vegg her.

Vil du ha litt ro fra fra andre turgåere er det mulig å gå litt ned fra toppen og sette seg på en anonym «pall» og se på byen. Merk at det ikke er mulig å gå rett ned til Rønvik herfra, da må du må litt rundt.