Smaltind - Turbading

Gå til innhold

Smaltind

Rana og Helgeland
Høyde: 782 moh, med ca 780 meters stigning. Startpunkt ligger på 5 moh.

Lengde tur/retur: ca 6,5 km.

Tidsbruk: 3 – 5 timer

Vanskelighetsgrad: Høy

Parkering: Følg Fv17 og stopp i Sila. Parkèr ved den store parkeringsplassen ikke så langt unna tunnelen, rett over brua og ved starten av hyttevegen Hønåga.

Rutebeskrivelse: Følg merking fra parkeringsplassen. Her er det plassert et flott turskilt. Trasèen følger naturen og fjellsiden oppover bergene imellom Smaltind og Brensla. Man går opp på sørsiden (høyresiden) av tinden og skrår etter hvert rett vestover (venstre) opp på selve tinden. Det er småbratt noen plasser, men ingen plasser som oppleves altfor harde.

En annen mulighet fra Sila er å gå opp på venstresiden (vest) for Smaltind. Da følger man Tverråga oppover fjellsiden, og går oppover imellom Smaltind og Breitind. Eventuelt følger man noen av rutene opp til Hatten. Kommer man på rett plass oppover er det en grei tur å gå opp her ved å følge vegetasjonen der det er brattest. Dette skardet må man dog ikke gå hverken opp eller ned hvis det er vått eller det er snø igjen, for her er det veldig bratt! Oppe imellom selve toppene er det en fin liten tjønn hvor det er fint å ta seg et lite isbad. Fra denne tjønna er det bare 5 minutter å gå opp på Smaltind.

Utsikt: Fra Smaltind er det super utsikt ned mot Sila og Silavågen. Videre ut til Brensla, Handnesøya, Tomma, Dønna, Lovund og toppene på andre siden av Silavatnet (Aldersundtindene). Hestmannen skimtes så vidt ute i havet.

Annet: Smaltind er selve hovedtoppen man ser når man er i Sila. Silatoppen eller Silatind hadde nok vært et mer riktig navn for denne tinden.

Det er en ekstra flott tur å gå videre til Breitind og derfra følge kommunegrense-eggen opp til Tortenviktind.

Like før man starter oppstigningen på selve tinden er det en flott liten tjønn, hvor elva Hønåga har sitt utspring. Denne ligger så vidt over 600 moh.

Merk at stiplet rute på mobilkart er noe ulik den merkede ruten. Trasè tegnet inn på skiltet ved parkeringsplassen er riktig.

Tur-rapport fra første tur dit i 2003

Det var en fin dag med ihvertfall 16 grader i skyggen. Tidlig smak av varme dette året. Denne dagen skulle jeg opp på min første ordentlige fjelltopp! Uvant med store humler som suser rundt i påsken! Jeg og søskenbarnet mitt Eirik kom oss til slutt opp på Smaltind på 1. påskedag 20. april 2003. Vi brukte ca 3 timer opp, det var noen plasser som var litt vanskelige. Vi gikk fra Sila og oppover fjellskrenten. God utsikt på hele turen! Mye godt nysmeltet vann i bekkene som rant nedover bergene. På toppen var det fint. Nedover furte vi mye de plassene det var snø, sparte mye tid på det. Det var virkelig artig. Tok en time og et kvarter nedover. De fulgte med oss i kikkert fra hyttene. Bevarte dette avsnittet kun for minnene sin del : - )