Langlivatnet - Turbading

Gå til innhold

Langlivatnet

Bodømarka

Det finnes flere stier og skogsveger for å komme til Langlivatnet. Et alternativ er å parkere ved den nye parkeringsplassen ved Sandjordelva, følge nyløypa oppover, og ta til venstre mot "hestevegen" etterhvert. Når man kommer til vegskillet ved elva følger man vegen til venstre. Etter et stykke lenger kommer man til en brå sving hvor veien går to veier videre. Her tar man isteden stien rett fram oppover skogen, så er det bare 200 meter til Langlivatnet. Total avstand fra Heia er ca 3 km.

Det er lett å bli forvirret av alle skogsvegtrasèene her, så det er en fordel med turkart med gps på mobilen som viser hvor du er hele tiden.

Et annet alternativ er å følge skogsveg helt opp til vannet. Denne starter ved Soløyvannsvegen som første veg oppover etter stranda på Soløyvatnet, og går igjennom noen gårdstun og ved siden av noen jorder oppover marka. Etter at man har passert skiløypetrasèen svinger den seg oppover Langlia, over ei myr og passerer ca 100 meter fra Langlivatnet. Følg da sti ned mot vannet. Skogsvegen stopper litt lengre opp i skogen - og er altså ikke forbundet med alle skogsvegene i Sandjordlia.

Langlivatnet er et koselig lite vann beliggende i Bodømarka, 227.2 meter over havet. På vestsiden av vannet ligger det en Røde kors-hytte som heter Langlibu. Hvis det ikke er noen i hytta er det flott å ta seg en stopp på denne siden av vannet - hvor det er en fin bålplass.

Om vinteren passerer man Langlivatnet om man følger merket skirute gjennom Langlia. Merk at den første bakken ned mot Soløyvatnet på nedsiden av Langlivatnet er ganske bratt.

I 2005 var det en drukningsulykke i Langlivatnet, hvor en mann druknet under svømming. Det var to kamerater som var på overnattingstur i telt, og når han ene våknet om morgenen lå han andre i vannet utenfor teltet. Familien til mannen legger enda ut blomster hver sommer på "Blomsterplassen" på andre siden av vannet for Langlibu.

Vanntemperaturen kan nok nå 20 grader i finværsperioder om sommeren, og således være fristende for å ta seg en dukkert.

En tur via Langlivatnet anbefales både sommer og vinter. Rundturmulighetene er store i dette området!