Heggmotind - Turbading

Gå til innhold

Heggmotind

Heggmoen og Tverlandet
Tur til Bodømarkas høyeste punkt!

Denne turbeskrivelsen ble i sin tid skrevet for Ti på topp av meg.

Høyde: 798 moh, med ca 760 meters stigning. Startpunkt ligger på ca 40 moh.

Lengde tur/retur: Ca 7,2 km.

Turbeskrivelse: Ved rundkjøringen øst for Tverlandsbrua følger du skilt mot Hopen og Vatnet. Like etter at du har passert brua over Hestsundet inne i Hopen tar du til høyre oppover Vatnveien. Parkering er på sletta på høyden imellom Innervatnet og Heggmoen, 8,7 – 9,5 kilometer fra Tverlandsbrua. På denne sletta er det ingen ordentlig store parkeringsplasser, men flere mindre. Det er flere stier i området her som det er mulig å gå opp til Heggmotind fra.

I svingen før du kjører ned mot Heggmoen starter det en markant sti opp mot venstre som er merket med skilt nede ved bilvegen. Denne følges igjennom lett furuskog som etter hvert går over til berg. På 180 moh kommer du inn i Sjunkhatten nasjonalpark. Du følger fjellet oppover i en nord - og noen ganger nordøstlig - retning. Du kan selv velge hvilken side av bekkefaret du vil gå, men det mest naturlige er å følge den tydeligste stien. De siste 100 høydemeterne går rett mot øst. I skaret der du snur rett øst (høyre) er det en vannpytt. Også de siste høydemeterne er greie å gå opp, selv om de er litt brattere enn resten av trasèen.

Merking: Ruten er merket fram til der nasjonalparken begynner. Videre er det tydelig tråkk og sti opp til toppen.

Utsikt: Ekstra flott utsikt til den «ukjente» fjellverdenen i de indre delene av Sjunkhatten nasjonalpark! Vatnvatnet, Heggmoen, Sørfjorden, Kjerringøy og Vestfjorden er andre plasser du har god utsikt til.

Sol og vann: Flotte solforhold hele denne turen. Som oftest mulig å finne drikkevann underveis, men i tørre perioder kan det være tørt. Tjernet like under toppen var for eksempel på slutten av sommeren 2019 helt uttørket!

Annet: Mange vet ikke at Heggmotind teller som en del av Bodømarka – men den er faktisk Bodømarkas høyeste punkt. Dog ligger fjellet helt ute på grensen av ytterste del av Bodømarka.

Oppe på toppen er det to store varder. Ingen av disse er faktisk inne i selve trekanten på kart, men de er ikke langt unna. Det er vardet/steinet opp en steinmur som vindskjerm på toppen. Denne er noe mindre enn vindmurene på f eks Kvalhornet eller Skatuva, men gir på vindfulle dager ok skjerming mot vinden.

En av Bodøområdets ordentlige langturer går via Heggmotind. Da går du videre langs «Bodøs Besseggen» - som ryggen videre mot Dalfjellet er kalt av noen – og etter hvert helt til Breiviktind. Tur/retur er dette en tur på over 22 km og 2300 høydemeter!

Heggmotind er også en del brukt som toppturmål på ski, som det nærmeste «ordentlige» alternativet fra byen for frikjørere på ski.