Midtitind - den midterste av Mjønestindan - Turbading

Gå til innhold

Midtitind - den midterste av Mjønestindan

Heggmoen og Tverlandet
På høyfjellstur til den midterste av Mjønestindan!

Denne turteksten ble i sin tid tatt herfra og brukt til Ti på topp.

Høyde: 1058 moh, med ca 1100 meters stigning. Startpunkt ligger på rundt 20 moh.

Lengde tur/retur: 16 km (Heggmoen) og 8 km (Sagelva).

Turbeskrivelse fra Heggmoen: På østsiden av Tverlandsbrua tar du av mot Hopen og etterhvert Vatnet og følger Vatnvegen opp til Heggmoen. Det er veldig gode parkeringsmuligheter der. Ca 300 meter forbi kraftstasjonen er den foretrukne parkeringsplassen, hvor både gammel og ny anleggsveg starter. Skulle det være fullt her er det mange flere plasser nede ved kraftstasjonen.

Fra parkeringsplassen velger du om du vil følge gammel eller ny anleggsveg opp til Heggmovatnet (begge går til samme plass). Ved vannet går du over demningen og går en sti som i starten går bratt oppover. Etterhvert krysses grensen til Sjunkhatten nasjonalpark. Videre er det ingen klar sti, men terrenget flater litt ut. Hold noe til venstre (nord) for Blombakkfjellet. Terrenget blir ganske flatt og lettgått, og du passerer noen småvann mens du holder en østlig retning. Midtitind er nå synlig, slik at du bare sikter deg inn mot den. Etter at du har passert høyde 466 kommer du til 443-vannet. Her er det fint å ta seg en pause!

Etter 443-vannet går du opp på ryggen i en nordøstlig retning, før du følger ryggen mot sørøst i en relativt jevn stigning helt opp til Midtitind. Fra fortoppen går du de siste 500 meterne på en flott og spennende egg. Denne er ca 3 – 5 meter bred og er grei å gå for de fleste. På sørsiden av eggen er det stup, men på nordsiden er det ikke like bratt.

Nedenfor 443-vannet kan det på nedoverturen være vanskelig å treffe eksakt samme rute som du gikk opp, men bare du holder riktig retning så går det fint.

Turbeskrivelse fra Sagelva: Ved Sagelva, 14,1 km fra rundkjøringa øst for Tverlandsbrua, er det plass til en del biler. Herfra må du bare finne deg en passende veg igjennom skogen oppover. De første to hundremeterne er ikke noe særlig, med mye skog og bratt terreng - men det bedrer seg etter hvert. Om våren er det mange «ville» elver som renner nedover bergene her. Det er også noen flotte elvekulper i området! Oppe ved utløpet av 625-vannet imellom Innertind og Midtitind sier nesten veien videre seg selv. Du kan følge stålrørene som Forsvaret satte opp før i tiden. De fleste av disse står enda på rett plass. De siste hundremeterne følger du ryggen opp på tinden. Dette er, grunnet den vanskelige starten, en rute som kanskje er for «spesielt interesserte». Men det er en flott rute i et terreng du kanskje aldri har vært i før, og passer fint som rundtur om du har en ekstra bil eller sykkel stående på Heggmoen.

Merking: Midtitind er en tur med lite merking som også er lang og går i høyfjellet -så du bør være godt turvant for å gå denne turen. Du må også sette av godt med tid og ha med bra med mat og utstyr. Ingen av rutene opp til Midtitind er merket.

Utsikt: Fra Midtitind er det vid utsikt alle veier. Særlig toppene i Sjunkhatten nasjonalpark og Skjerstadfjorden med fjellene bak er det fint utsyn til herfra!

Sol og vann: Gode solforhold i hele dette området. Det er også godt med drikkevann tilgjengelig opp til rundt 600 høydemeter, over dette er det begrenset med drikkevann.

Annet: Midtitind er den midterste av Mjønestindan. De to andre heter Innertind og Yttertind. Forsvaret hadde tidligere en stasjon på toppen av Midtitind. Dette ser du i form av en betongplatting som nesten er den reneste danseplassen. Dette er også grunnen til at selve toppen ikke inngår i Sjunkhatten nasjonalpark. Midtitind ligger midt i synsfeltet mens du kjører Rv80 ut fra byen fra Bertnes og utover. Hvem har ikke tenkt «opp dit skal jeg!» før.

Ved den gamle anleggsvegen opp til Heggmovatnet er det noen som har laget en bordbenk med turpostkasse i et område hvor det er flott utsikt!