Storvarden på Snefjellet - Turbading

Lengde tur/retur: Ca 9-10 km

Tidsbruk: 4 timer + pauser

Vanskelighetsgrad: Medium til høy

Parkering: Sør for Saltstraumen tar man av Fv17 og kjører inn på «kulturveien» Fv812. Denne følger man i 8 km før man tar av til høyre på grusveg mot Børvatnet. Grusvegen følges i 900 meter, hvor det er parkeringsplass til Børelva friluftsområde på høyre side. Her er det plass til et par biler. Herfra er det ca 250 meter opp til en gul dobbeltbrakke, hvor det også er plass til 2-3 biler. Men vær obs på å ikke blokkere vegen inn dit. Like ovenfor andre siden (venstre side) av grusvegen er det en lysning i skogen, hvor man tar av og følger berget oppover. Skulle det ikke være noen ledige parkeringsplasser er det en stor parkeringsplass 1,2 km lenger opp like ved Børvatnet.

Rutebeskrivelse: Fra lysningen følger man berget opp mot Durmålstuva. Dette berget er tidvis bratt, men går ved tørre forhold helt fint å gå opp. Det anbefales ikke å gå denne turen ved vått vær.

Dalen til høyre (mot sør hvor Mølnelva renner) er ikke mulig å krysse før den vokser i lag med berget. Når bekken er på din høyre side og du ser at det er mulig å krysse dalen, vil du se et ensomt tre på sletta. Følg berget mot treet og skjær over til høyre i sørøstlig retning. Her vil en lett inngått sti føre deg opp noen meter før steinura tar over. Følg videre opp til du kommer på et flatere parti. Her vil du se den flotte varden i det fjerne. Hold de høyeste punktene i en halv sirkel for å ikke gå ned i små daler som kan være bratte å komme opp fra.

Storvarden er på høyde 821, det finnes også en høyde 815 litt mot nord og en høyde 813 litt mot sør.

Utsikt: Utsikten i området er veldig bra. Her har man et 360-graders panorama fra Ølfjellet til Landegode. Åselitindan, med Børtinden, er også flott i syne, nært som de ligger like på andre siden av Børvatnet.

Annet: Denne typen varder, som det finnes en del av rundt omkring, var det med stor sannsynlighet Kartverket som satte opp for  over 100 år siden. De ble bygd i forbindelse med oppmålingen av Norge. Man ser at dette er godt håndverk! En veldig lik varde finnes for øvrig på Isvasstind på Sandhornøya.

Hele dette området er et lite brukt turområde hvor man ofte kan regne med å vandre alene. Vil man ha en veldig solid rundtur er det mulig å gå via Hosetfjellet helt bort til Sandkollen. Det er også mulig å gå bort til Børnupen og Børa. En rundtur over hele fjellområdet via alle fjellene er opp mot 30 km lang. Det er flere flotte vann her oppe om man vil ta seg et bad eller fiske. Godt drikkevann er også lett tilgjengelig de fleste plasser, dog er det ingenting siste halvdel av turen til Storvarden etter at snøsmeltingen er ferdig. Vindstyrken kan slik som på andre topper i Salten bli høy her oppe. Solforholdene er flotte, med mulighet for midnattssol midt på sommeren.

Man kan selvsagt finne sin egen trasè hvor det er greit å gå i dette området, men trasèene opp og ned er ikke mange. Vær obs på at nedstigningen sør for Mølnelva er veldig bratt. Her må man noen plasser legge seg ned og «ake» ned, vegetasjonen gjør at dette er mulig. Vær ekstra varsom om du velger denne vegen, og ikke den som er beskrevet tidligere.

Mølndalen er en grønn og flott dal som det anbefales å gjerne legge turen innom! Likeså er det to Børvatnan to flotte vann.

Etter at Storvarden var med på Ti på topp i 2016 ble det etablert god merking til toppen, med varding flere steder. Stier ble også tråkket opp der underlaget ikke er steinete.