Branden ved Kalkfjellet - Turbading

Fra Arlia
(sommer)
Finn kart
Velkommen på tur til en topp som er mest kjent som et skiturmål i Bodømarka!

Høyde: 439 moh, med rundt 450 meter stigning totalt. Startpunkt Arlia ligger på ca 50 moh. Startpunkt Vatnlia på ca 20 moh.

Tidsbruk: Tidsbruken varierer stort etter hvor fort du går, hvor god form du er i og hvilken rute du følger. Fra Arlia, forvent minst 4 timer pluss pauser i et middels tempo for de som er i god form. Fra Vatnlia, forvent minst 2,5 timer pluss pauser i et middels tempo.

Turbeskrivelse fra Arlia – ca 16 km tur/retur: Ved Arlia, Bodøs tidligere hoppbakke, er det stor parkeringsplass med veldig god kapasitet. Parkeringsplassen ligger 4 km fra rundkjøringen på Bertnes og 12,5 km fra lyskrysset på Grønnåsen. Det er ikke lov å kjøre videre inn Bagliveien om du ikke har avtale med grunneierne.

Fra Arlia følger du turskilt mot Tussvatnet. Gå ca 1 km på Bagliveien. Rett etter brua er det laget til en flott port av gamle ski. Ta til venstre opp skogsveien mot Tussvatnet og følg denne oppover i den «trolske» skogen. Ved Tussvatnet passer det fint med en rast. Går du ruten fra Tussvatnet (mens du har tilhold i huset der) er lengden ca 8 km tur/retur.

Følg den noe svingete skogsvegen fra huset videre oppover til Pundlihumpan. Denne går etter hvert over i sti, som følges i samme retning nordover. Ved Pundlihumpan er det et turskiltkryss, her skal du gå mot Hopsfjellet. Stien svinger kraftig noen ganger i dette området. Følg de røde skimerkene (de synes ikke så godt alle plasser) videre oppover i skogen. Med Branden i sikte, tar du etterhvert av fra merket trasè mot venstre og går oppover fjellet. Siste stigning er du over skogen og har et (om sommeren) deilig gressdekt underlag nordøstover opp til toppen av Branden. Det gjøres oppmerksom på at i skogen oppe ved og over Pundlihumpan bør man følge ekstra med på kartet for ikke å gå feil. Ruten vil ikke bli merket ekstra utover det som i dag finnes av skimerking.

Turbeskrivelse fra Vatnlia – ca 10,5 km tur/retur: Parkèr på parkeringsplassen ved Vatnveien like før avkjørselen til Vatnlia. Følg veien oppover mot leirskolen og ta av anleggsvegen på venstre side.

Følg anleggsvegen opp til steinbruddet og fortsett i skråningen over Lille Svartvatnet. Ved slutten av fyllingen går det sti oppover skogen i en nordvestlig retning. På ca 200 meter over havet er det en flott utsiktskolle. Herfra går du over myra og følger sti vestover. Etter hvert kommer du inn på en annen sti i en sørlig retning (med små svinger innimellom). Merk deg dette stikrysset om du skal gå ned samme veg. Denne stien er grei å følge (dog noen plasser litt uklar, men bare du holder hovedretningen går det fint). Det er idyllisk igjennom skogen her, spesielt i kveldssol. Etterhvert ser du Branden og går enkelt opp på høyeste punkt.

Rundturmulighetene fra og til Branden er gode. Vil du gå fra Sandjordelva opp til Erlingbu og mot Branden derfra er det mulig, men vær obs på at dette er en våtere rute med mye myr etter at du har passert Furumoen. Ankomst via Malmvegen, Ørnvassbu og over Hopsfjellet er også godt mulig. Lignende med ankomst fra Vatnlia. Rundtur fra og til Vatnlia er også faktisk mulig, ved å følge anleggsvegen, følge skiløypa mot Hopsmarka, ta av opp Benkan, vende helt rundt og følge stitråkk opp langs et bratt parti ved bekken og videre opp forbi en tjønn og til Branden, og kombinere denne ruten med den som er grundig beskrevet ovenfor. Dette er en rute hvor det er viktig å kunne lese kart og terreng, og absolutt ikke en rute for nybegynnere!

Utsikt: Fra Branden har du særlig god utsikt til området rundt Erlingbu og de indre delene av Bodømarka. Du ser til Sørfjorden og mange av tindene i Sjunkhatten nasjonalpark, alle vannene imellom Vatnvatnet og Sørfjorden, Mjønestindan, hele Hopsfjellet, Børvasstindan, Sandhornet – ja egentlig ser du til de fleste plasser i Bodøområdet! Grensen til Sjunkhatten nasjonalpark går midt oppe på Branden.

Sol og vann: På Branden er det gode solforhold til de fleste av døgnets tider. Ruten opp varierer solforholdene i takt med tettheten på skogen. Du følger elver, bekker og vann på store deler av turen, slik at du får tak i drikkevann uansett forhold. Tussvatnet er et idyllisk vann med gode bade- og hoppemuligheter. Vannet er oppkalt etter steinformasjonen Tussen, med hoppemuligheter fra 0 til 6 meters høyde. I Tussen er det også en spennende liten grottetunnel som barn kan krype igjennom. Kalkfjellvatnet (Johanvatnet), like under Branden, er en liten oase på fjellet.

Annet: Denne toppen er kjent som «Skipost»-toppen, siden Skiposten i mange år har hatt en post her oppe om vinteren. Merk at toppen kun er benevnt med navn på noen kart, slik som det nye Bodømarkakartet. I noen innzoominger på kart er den også feilaktig benevnt som det mer kjente Hopsfjellet. Hopsfjellet er fjellet imellom Ørnvassbu og Kalkfjellet.

Kalkfjellet, som fjellet rett ved Branden heter, er et veldig flott og lite brukt område med sine kalkhull og grotter. Mister du stien her kan du komme forbi svarte kalkhull som er umulig å komme opp fra om du detter nedi, så vær forsiktig.