Kvarven på Kjerringøy - Turbading

Gå til innhold

Kvarven på Kjerringøy

Nordsia
Tur til Kjerringøys best besøkte topp!

Høyde: 609 moh, med ca 560 meters stigning. Startpunkt ligger på 50 moh.

Lengde tur/retur: 7 km.

Tidsbruk: Rundt to timer pluss pause for de med gjennomsnittlig fart. Med stor tidsvariasjon etter fart og nytelsesgrad.

Turbeskrivelse: Ta av Fv834 mot høyre på skilt merket Øyjord litt nord for Kjerringøy handelssted. Dette er veien til Nevelsfjorden. Like forbi campingplassen er det en liten p-plass på venstre side av veien i en høyresving. Kjører du videre kommer du til en større parkeringsplass på toppen av Lia, før det bekker ned mot Nevelsfjorden.
Det går merket og ganske tørr sti hele ruten opp til Kvarven. Ved Hestmoen, noen hundre meter under Kvarvtjønna, er det satt ut bord og benker. Over Kvarvtjønna kommer du over skoggrensen og følger fjellryggen oppover til Kvarven.

Utsikt: Flott utsikt ned til Kjerringøy handelssted og øyverdenen utenfor. Deilig fjellutsikt alle veger. Flere av Kjerringøys største vann er også godt i syne.

Sol og vann: Flotte solforhold til alle døgnets tider på denne turen. Begrenset med drikkevann tilgjengelig, med få bekker underveis. Den grunne Kvarvtjønna er eneste vann du passerer, det anbefales ikke å drikke av dette vannet.

Annet: Kvarven er Kjerringøys best besøkte topp. Dette grunnet at toppen er enkel å gå opp og ligger lett tilgjengelig.

Det anbefales ikke å gå videre fra Kvarven til nærliggende Blåfjellet (681 moh) grunnet ulendt og bratt fjell. Men det er fint å gå så langt som du kommer oppe på Kvarven og se på hvorfor du ikke bør gå videre.

Zoomer du langt inn på digitale kart kommer navnet Mannen opp for Kvarven, mens Blåfjellet da får navnet Høgkvarven.