Sandhornet - Turbading

GPS-spor rundturen
GPS-spor Horsdal
Finn kart
Ut til Sandhornøyas spydspiss!

Høyde: 993 moh, med ca 1000 meters stigning. Startpunkt ligger på havnivå. Noe mer i stigning for hele rundturen.

Lengde tur/retur: Ca 10 km. 15 km for runden Stigan – «Geita»- Sandhornet – Isvasstind – Isvatnan og ned til Ravik + sykkelturen tilbake til bilen.

Turbeskrivelse: Den mest brukte ruta opp til Sandhornet går fra Horsdal, helt ved veis ende på Sandhornøya, over 80 km fra rundkjøringen på Bertnes i Bodø. Her er det mulig å parkere på fergeleiet. Det må ikke parkeres på busstoppet og husk å ta hensyn til fergetrafikken slik at du ikke står i veien for biler som kommer eller drar. «Ryktet går» om at lokale på Horsdal gård har hatt parkeringsplass med Vippsbetaling i noen år .

Fra fergeleiet går du østover langs fjæra. Hvis det er full flo lønner det seg dog heller å gå tilbake et stykke langs bilveien og ta av første avkjørsel til høyre inn mot gården. Uansett valg så ender du etterhvert opp på en sti i skogen på andre siden av bukta som følger traktorveien fra naustene og videre til utløpet av Stjernelva / Stjernåga.

følger du en tydelig sti på østsiden av Stjernelva oppover Stjerndalen i en nordlig retning. Opp til 400 moh er det forholdsvis bratt, så det er lagt ut tau som skal gjøre det enklere å gå opp noen plasser. Når du er kommet inn til bunnen av Stjerndalen, følger du bekken videre vestover på nordsida av Nakken til du nærmer deg eggen på vestsida av Sandhornet. Følg eggen videre opp til toppen i en nordlig retning.

Merking: Umerket opp til Sandhornet, her må du finne vegen selv. Men så lenge du kommer inn på stien ved Stjernelva er det i praksis bare å følge denne helt opp på toppen.

Utsikt: Du ser Sandhornet fra utrolig mange plasser i Salten – derfor kan du også se til utrolig mange plasser fra Sandhornet! Av de «nærere» plassene er det utsikt til Langsanden, Bodø by, Børvasstindan, tinder i Gildeskål og øyverdenen ved Sandhornøya. Av lengre utsikt er det i klart vær en fantastisk utsikt mot Lofoten, Værøy, Røst, videre ned til Træna på Helgelandskysten, Svartisen og i øst en rekke fjellformasjoner helt til Sulitjelma og Sverige.

Sol og vann: Flotte solforhold med mulighet for midnattssol på toppen! Bra med drikkevann tilgjengelig på nederste halvdel av turen. Mere begrenset oppe på høyfjellet.

Annet: Sandhornet er et veldig populært turmål, beliggende på Sandhornøya. Toppen hadde nok en av Norges merkeligste utseende varder. Med et slags rosa blinkerør og en stålnetting i varden må man kunne kalle den en slags «juggelvarde». Det ser dog ut til at varden har "normalisert" seg de senere år.

Ønsker du å gå en annen rute enn den «vanlige» ruten er en rundtur imellom Stigan (grustaket) og Ravik mulig. Dette er en fantastisk og alpin rundtur på ca 18 km (inkl 3 km på asfalt imellom Ravik og Stigan), hvor du går opp «geita» - som snøen som ligger igjen i dette området bruker å bli kalt. I det bratteste partiet er det lagt ut tau, og «plutselig» er du oppe på Sandhornet. Videre følger du fjellryggen bortover til Isvasstind (som har en flott varde!) og går ned til Isvatnan og videre ned til Ravik. Merk dog at å gå opp «geita» ofte ikke er mulig før langt utpå sommeren, siden snøen ligger lenge her, og tauet er skjult av snøen. Denne turen anbefales for turvante som er i god form.

Sommeren 2020 hadde vi en fantastisk tur til Sandhornet. Med en 6-åring som «dro oss oppover og nedover» på turen! Med ferske reker kjøpt på Sandhornøya som kveldsmiddag når vi var hjemme igjen. Se i fotogalleriet!

Tur-rapport fra 2015: Selv gikk jeg en veldig flott rundtur fra Stigan til Ravik. Fra Stigan går man igjennom et grustak og følger anleggsvegen oppover i svinger til Storvatnet. Herfra følger du fjellet på østsiden av vannet oppover mot et stadig nærmere Sandhornet, som er i sikte hele tiden fra ca 300 høydemeter. Du passerer Slettbakkfjellet, høyde 580 og den karakteristiske Kviturda med et tjern. Husk å se bakover og se den flotte utsikten mot Bodø!

Etter hvert som man nærmer seg «geita» blir det mye brattere, men det går greit å gå. Snøen som ligger igjen her langt utover sommeren er det som blir kalt for «geita». Den øverste delen er det heldigvis lagt ut tau. Sommeren 2015 var ekstrem med sen snøsmelting i fjellet, slik at denne ruten nok ikke var mulig å følge før september. Vanlige somre vil det nok være mulig fra august å gå her. Ruten ligger jo på nordsiden av fjellet. Når jeg kom opp her ved hjelp av tauet – kom solen og øyverdenen på andre siden fram – og siden jeg var litt usikker på om jeg kom til å komme opp her var det en deilig følelse! Deretter var det bare å følge fjellryggen videre til Sandhornet. Etterpå fulgte jeg ryggen helt bort til Isvasstind, videre ned til Isvatnan og deretter til Ravik (se eget turmål på siden for mer om denne turen).

I den gamle På tur i Gildeskål-boken fikk denne turen fantastisk omtale – derfor måtte jeg bare gå den. Jeg liker jo også å gå ruter som ikke alle andre går.
Over er det bildegalleri fra rundturen min opp "Geita" og ned til Ravik. Under er det bildegalleri fra den "vanlige" ruten, som jeg gikk for første gang i 2020.