Skarmoklubben - Turbading

Gå til innhold

Skarmoklubben

Bodømarka
I motbakke opp mot Bodømarkas høyfjellsområde!

Høyde: 350 moh, med ca 300 meters stigning. Startpunkt ved Soløyvatnet ligger på ca 50 moh.

Lengde tur/retur: 2,8 km.

Tidsbruk: Turen tar litt over 1 time pluss pauser i et middels tempo, med variasjoner etter hvor fort du går og hvor god form du er i.

Parkering: Kjør Soløyvannsvegen 7,9 km fra Grønnåsenkrysset til skilt mot Skihytta. Her er det en bra parkeringsplass på nedsiden av vegen. Det er også plass til mange biler på plassen langs Soløyvannsvegen rett fram, som er brukt av besøkende til Skihytta på vinterstid. Fra rundkjøringen på Bertnes er avstanden 8,6 km hit.

Turbeskrivelse: Du krysser Soløyvannsvegen og følger vegen opp mot Skihytta. Denne følger du ca 300 meter før du i kryss tar vegen mot høyre inn mot slalåmbakken. Her passerer du varmestua til slalåmbakken og følger slalåmbakken oppover. Øverst i slalåmtrasèen følger du sti oppover som etterhvert skrår mot vest (venstre) og finner varden på ca 350 moh. Her er det noen fine steiner som skaper naturlige sitteplasser.

Skarmoklubben har mange rundturmuligheter. F eks kan du gå ned til Bertnesskardet og gå videre ned til Skardalen og følge skiløypetrasèen tilbake. Fra Nordsia kan du fra Myklebostad gå opp til Bertnesskaret og videre opp. Det er også mulig for de som er på langtur fra Skaug via Skautuva og Svensdalsfjellet til byen å gå innom Skarmoklubben uten noen lang omvei.

Utsikt: Hele Soløyvatnet med idylliske Svartnes, Bodømarka, Børvasstindan og Sulisfjellene er noe av det man ser herfra. Landegode, Lofotveggen og midnattssola / kveldssola dukker opp om du går noe videre oppover på fjellet.

Sol og vann: Fine solforhold på denne turen. Dog lite kveldssol mens du går opp. Lite drikkevann tilgjengelig underveis. Det er mulig å avslutte turen med et herlig bad på et av Bodøs minst kjente kommunalt sikrede friluftsområder… Utforsk litt og se om du finner plassen.

Annet: Den store varden på høyde 350 er hovedmålet her. Det anbefales herfra å gå videre til høyeste punkt på Skarmoklubben, kalt Skarmoknubben, 384 moh. Da er du oppe i Bodømarkas høyfjellsområde, og det er kort veg videre til Middagstuva og muligheter for midnattssol og panoramautsikt nordover.

Med den jevne og raske stigningen opp slalåmbakken er dette en tur som burde passe ekstra fint også som en treningstur (kanskje som motbakkeløp?).

Bodø Skiklubb Alpinor har de siste årene jobbet hardt på dugnad for å åpne slalåmbakken igjen. I slutten av 2017 ble denne endelig åpnet. Et flott tilbud til byens befolkning!