Keiservarden - Turbading

Gå til innhold

Keiservarden

Sentrumsnært - med "den nære marka"
På tur til Bodøs mest besøkte Byfjell!

Turbeskrivelsen ble i sin tid skrevet for denne siden, og siden oppdatert for å passe til Ti på topp.

Høyde: 366 moh, med ca 230, 330 og 360 meters stigning. Startpunkt ligger på 140, 40 og 5 moh.

Tidsbruk: Turen tar fra 1 time og oppover i et middels tempo, veldig avhengig av rutevalg og med store variasjoner etter hvor fort du går og hvor mange pauser du tar.

Turbeskrivelse fra Rønvikfjellet – 4,6 km tur/retur: Følg Fjellveien opp til den store parkeringsplassen på Rønvikfjellet, 140 moh. Følg grusvegen langs vestsiden av Øvre Vollvatnet og Svartvatnet. Like ovenfor Svartvatnet begynner Sherpastien – som ble laget til Bodøs 200-årsjubileum. Denne kan du følge helt opp til Keiservarden. Studèr stien mens du går opp - dette er håndverksarbeid av god kvalitet, med stein hentet fra området ved Soløyvatnet. Nedover igjen kan du følge rutevalg både vest og øst for Sherpastien – dette velger du selv. Du kan følge vegen langs Svartvatnet og sti langs Øvre Vollvatnet nedover. Stien langs Øvre Vollvatnet kan om våren være utsatt for steinskred, men er den korteste trasèen til Keiservarden herfra.

Turbeskrivelse fra Maskinisten - 7,8 km tur/retur: Følg Junkerveien fram til den store parkeringsplassen i Maskinisten, 40 moh, og videre fram til bommen. Følg grusvegen videre. Den svinger seg oppover lia og brukes av Forsvaret og hang- og paragliderklubben. Ved Kretjønna er det satt ut benk og postkasse. Hele trasèen er enkel og lett å gå hele veien til toppen. Hold venstre når grusvegen utvider seg i flere deler.

Turbeskrivelse fra Løp – rundtur opp Kleiva og ned Ku-veien – 5,4 km: Start ved Løp, hvor skiltet Løp når du kommer fra bysiden står. Her er det plass til noen biler på sjøsiden av Fv834. Gå til turskilt på andre siden av vegen og følg turvegen rett fram og til høyre. Etter hvert står det skilt mot ‘Løpsfjellet 0,5’ oppover mot venstre. Følg denne bratte stien oppover fjellsiden og fram til Løpsfjellet Nord, hvor det er satt ut både bordbenk og turpostkasse. Både Løpsfjellet og Løpsfjellet Nord er forøvrig feilaktige benevnelser, da Løpsfjellet ikke er her, men et par km unna. Kleiva er en mer riktig betegnelse. Herfra er det 800 meter til Keiservarden. Du følger stupstien – noen plasser bare et par meter fra stupet – oppover til Keiservarden. I dette området er det gode muligheter for å ta «kantbilder», men vær forsiktig. Du bør gå litt nord for Keiservarden for å komme deg opp til toppen uten at det blir for bratt.

Ned fra Keiservarden følger du Sherpastien noen hundre meter før du tar av til høyre ned mot Skyttedalen. Fra Skyttedalen følger du skilt ned til Løpsmarka, og følger Ku-veien ned til Løpsmarka fotballbane og tar mot høyre. Tilbake til Løp følger du den flotte turvegen som den lokale velforeningen har laget. Dette er en flott rundtur som mange ikke vet om, den er spesielt fin i kveldssola! Aller raskeste rute til Keiservarden er for øvrig Kleiva og «stupstien» tur/retur, i underkant av 4 km.

Alle disse rutevalgene er selvfølgelig mulige å gå som en rundtur. I tillegg er det et stort antall mindre stier i området – hvorfor ikke prøve en av disse neste gang? Skyttevegen kan også brukes som en rundtur med Sherpastien andre vegen fram og tilbake fra Rønvikfjellet.

Utsikt: Flott og bynær utsikt mot Bodø by og omlandet rundt. Bodøhalvøya, Bodømarka, Saltenfjorden, Børvasstindan, Lofotveggen, Værøy, Svartisen og helt inn til Saltfjellet og Sulitjelma. Det står en flott skive med forklaring på hva de ulike toppene heter på toppen. Området på selve toppen bærer preg av å være brukt som øvingsområde for Forsvaret.

Sol og vann: Flotte solforhold hele døgnet og midnattssol på Keiservarden! Det er flere vann i området, Nedre- og Øvre Vollvatnet, Svartvatnet og Kretjønna. Disse var før i tiden drikkevannsforsyning, men er nå fullt lovlige til f eks bading. Særlig Svartvatnet, hvor du kan finne deg din egen uforstyrrede plass litt borte fra turvegen, er fint til dette. I et område med så stor trafikk anbefales det dog ikke å fylle drikkevann (selv om det uansett med stor sannsynlighet går fint). Ved stien langs Øvre Vollvatnet er det en spennende hoppestein, men husk å hoppe på skrått ut mot høyre for nok vanndybde om du gjør dette.

Annet: Keiservarden er både et av Bodøs og et av Norges best besøkte fjellturmål, med godt over 100.000 besøk hvert år. Grunnen til dette er nærheten til Bodø by og en fantastisk utsikt. Navnet på Keiservarden var opprinnelig Veten, men toppen endret i likhet med noen andre topper langs kysten navn etter at den tyske Keiser Wilhelm besøkte den.

Hvert år arrangerer Nordland Musikkfestuke konsert på Keiservarden. Så om du går tur hit en tilfeldig augustdag kan du plutselig møte på flere tusen andre på tur opp.

Om det blåser mye kan det være godt å sette seg inn i gapahuken Kværmannsbu. Her er flere ulike turpostkasser plassert. Bodømarkas venner har satt ut benker flere plasser i området.