Mjønesfjellet - Turbading

Main menu:

Mjønesfjellet

Ski og skøyter
Perfekt skikjøring for de med fjellski!

Mjønesfjellet ligger ved Tverlandet utenfor Bodø. Man parkerer enten ved den gamle idrettsplassen ved Kringla eller på en parkeringsplass ved Rv80 på Naurstadhøgda. Fra idrettsplassen er det lysløype den første delen av turen. Rett etter at man møter på løypa fra parkeringsplassen er det en fin plass for barnefamilier med gode rastemuligheter og fine akeforhold om vinteren. En veldig flott familieplass!

Videre oppover Storelvdalen er det også fine rasteplasser i furuskogen. Ofte er det kjørt opp med scooter opp hit. Etterhvert blir det litt brattere (barne- og pulkvennligheten forsvinner), man må gå litt høyre og så venstre før man passerer under kraftlinjen som går i området.

Man går videre framover forbi vestre del av Vågfjellet og tar til høyre (øst) og følger en lang stigning langs nordsiden av Vågfjellet. Her ser man de veldig godt synlige pilmerkingene til Forsvaret, som leder helt opp til anlegget de har ute på sørkanten av Vågfjellet. Det er fint å raste i dalen like under 500 m, med en plass med en fin bergsitteplass rett mot solen med eget bergbord.

Ikke bli lurt av høyde 567 mot venstre og tro at det er Mjønesfjellet.

Når du er ved høyden ved forsvarsanlegget ser du Mjønesfjellet enda lenger inn, og kan velge din egen trasè videre litt avhengig av hvor bratt du vil gå. På tur opp er det lurt å merke seg hvor det eventuelt er skavler og sånn.

Nedover er det ekstra fint å kjøre ned "bollen" (dalen) rett mot tårnet du ser (med Kvalhornet enda lenger bak).

Frikjørere synes nok denne toppen er litt for «veik» og «Effektivitetsloven» deres (antall meter framover delt på antall høydemeter) rangerer den sikkert heller ikke så høyt. Men jeg har hørt at det er veldig flott (og mye kortere) også å kjøre ned mot Mjønes på den andre siden.

Mjønesfjellet er 708 moh og er en forholdsvis anonym og lite kjent topp i forhold til f eks Heggmotind og Midtitind. Men man har like fin utsikt som disse, f eks mot Tverlandshalvøya, Skjerstad, Saltenfjorden, Vatnvatnet, Mjønestindan, Kjerringøy, Lofotveggen og mye mer!

Mjønesfjellet er kanskje mest brukt som vintertur - men det er også fint å gå opp hit om sommeren. Da er rundturmulighetene enda mye større. Mjønes, Mjønesskardet, Heggmoen, Tverlandet - du bestemmer selv hvor du vil gå eller komme fra. Selv gikk jeg via det utrolig varderike området ved Vågfjellet og videre forbi Oteråvatnan opp til Mjønesfjellet.

Turen er 8,5 km hver veg fra idrettsplassen (gjerne noe lenger på nedoverturen for de som liker å ta svinger). Mye kortere om man går opp fra Mjønes, også er det mulig å spare en kilometer om man går fra Naurstadhøgda (dårligere parkeringsmuligheter der).
Vinterbilder i galleriet over - sommerbilder i galleriet under.