Høgnakken på Straumøya - Turbading

Lengde tur/retur: 6,4 km

Tidsbruk: 2 timer

Vanskelighetsgrad: Lav

Parkering: Man kjører fra Bodø sørover Fv17 over Saltstraumbrua, og tar til høyre mot Seines. Parkeringsplass til i hvert fall 5 biler (flere om man parkerer lurt) finner man rett etter at man har passert Hellevik, på venstre side av vegen noe over 3 km etter at man tok av Fv17 ved Saltstraumbrua.

Rutebeskrivelse: Følg skogsvegen forbi en bom, og ta av berget oppover mot høyre i første sving. Herfra er det enkelt å gå oppover, på en blanding av god sti og berg som er merket med steiner. Like før man når høyde 246 er det en liten kløft, som er den eneste plassen som kan være litt utfordrende for noen. Har du på deg bæremeis bør du gå stien på siden mot Børvasstindene igjennom kløfta.

Høgnakken er hele «nakken» her oppe. Først kommer man til høyde 246. Her har lokalbefolkningen en egen turpostkasse ved et flott utkikkspunkt mot nord. Derfra er det ca 700 meter enkel gåing til høyde 248, hvor det er en liten varde.

Utsikt: På tross av sin moderate høyde byr Høgnakken på flott panoramautsikt alle veier. Her får du se Saltstraumbrua fra en ny vinkel - Børvasstindan og Småtindan i perfekt avstand - Skånlandsfjellet, Telnestinden og Kjølviktinden i enkel silhuett - Bodø sentrum med Lofotveggen og Landegode i bakgrunnen - og alle tindene imellom Steigtind og Mjønesfjellet. Til og med den fra andre plasser skjulte Valnesfossen kan fjernbeskues fra Høgnakken!

Annet: Høgnakken er et ukjent fjell som ligger på Straumøya. Den er ukjent selv om de fleste som bor fra Bodø sentrum til Tverlandet ser på den hver dag. De vet bare ikke om den. Det er klart at de mer kjente Børvasstindene er et mere populært blikkfang… rett bak Høgnakken som de ligger sett fra byen. Vel, etter at Høgnakken var med på Ti på topp i 2016, med over 2000 besøk, er den blitt betraktelig bedre kjent!

Det høyeste punktet med den største varden på Straumøya, er Rangsetnakken, eller Varden som det heter på kartet, med 260 meter. Fra høyde 248 på Høgnakken er det i underkant av 2 km dit. Det er ikke merket med stein eller går noen sti dit, men man kommer seg likevel relativt enkelt dit fra Høgnakken. Det er mulig å gå til Varden og deretter følge den noe ulendte lia imellom Varden og Rangsettjønna ned til skogsvegen, for så å følge skogsvegen forbi Skivikvatnet og tilbake til parkeringsplassen om man vil ha seg en rundtur.

Vil man ha seg et bad etter tur anbefales det å kjøre noen km videre til Gangvatnet, hvor lokalbefolkningen har laget til en badebrygge. På varme dager blir dette vannet fort opp mot eller over 20 grader.