Storliryggen - Turbading

Gå til innhold

Storliryggen

Sentrumsnært - med "den nære marka"
Velkommen til en av Bodøs 7 sentrumsnære topper – Vi møtes i skogen!

Storliryggen var inntil 2018 et ganske ukjent turmål i Bodø. Nesten ingen hadde vel nesten berørt høyeste punkt, som var fullt av skog inntil våren 2017. Bodømarkas Venner ble med på idèen om dette som et nytt turmål, og skoget i løpet av sommeren ut en møtesirkel og en utsiktsplass på toppen. De satte også opp en bordbenk og en utsiktsbenk der oppe. I løpet av høsten ble det også satt opp et stativ til å ha turpostkasse på. Storliryggen fikk over 6000 innlogginger imellom mai og oktober 2018 via Ti på topp! I 2020-sesongen, med enda høyere aktivitet, kom det over 9300 innsjekkinger.

Høyde: 254 moh, med ca 135 - 220 meters stigning. Startpunkt ligger på 45 moh (Maskinisten), 35 moh (Grønnåsen skole), 111 moh (Soløyvannsvegen) og 120 moh (Bestemorenga).

Tidsbruk: Store variasjoner i tidsbruk alt etter hvilken sti eller rundtur du velger – og hvilken form du er i. Fra 30 minutter og oppover.

Til Storliryggen går det mange ulike ruter og trasèer, med ekstremt gode rundturmuligheter.

Turbeskrivelse fra Maskinisten – 5,6 km tur/retur: Start fra den store og velkjente parkeringsplassen i Maskinisten. Følg skilting mot Bodøsjøen. Etter 200 m, ta til venstre mot Lysløypa. Etter 200 m til, følg lysløypa til høyre. Etter 250 m, ta til venstre oppover Stordalen. Her går du oppover dalen på skogsveg med en klukkende bekk like ved. 1,6 km fra start tar du av fra skogsveien og følger stien som går framover på høyre side fra skogsvegen. Etter 2,4 km er du framme ved skilt merket Storliryggen på andre siden. Ta her sti til høyre oppover ryggen. Det går en del stier i skogen her, men etter litt «roting» finner du nok uansett fram.

På tur ned kan du gå stien vestover ned ryggen, som er en nøyaktig like lang rute som Stordalen. Gå vestover (mot byen) fra møtesirkelen i ca 300 m. Ta til venstre på en tydelig sti nedover. 950 meter fra toppen, hold utkikk etter en liten sti mot venstre som tar av til Utsiktspunkt Byen. Etter 1,6 km, ta til høyre med skilt mot Maskinisten. Følg sti nedover skogen, gå rett over skogsvegen og ned til lysløypa, like ved hvor bekken gjør en stor sving. Herfra er det ca 800 m tilbake til parkeringsplassen.

Denne turen er selvfølgelig også mulig å gå omvendt. Merk at kommer du oppover rett fra vest, er det ved skiltet Storliryggen på bysiden enda ca 300 meter fram til møtesirkelen og innsjekkingspunktet.

Turbeskrivelse fra Grønnåsen skole – 5,4 km tur/retur: Hvis du skal parkere ved skolen, gjør dette utenom skoledagen. Gå igjennom skoleområdet og følg sti opp på nærmeste ås. Følg skilting mot Bestemorenga. Her følger du Hjorthammarløypa, som vinterstid er ei lysløype spesielt for skibruk og sommerstid er en bred turveg av god kvalitet. I kryss, fortsett å følg lysløypa. Ca 40 meter før et stort kryss, ved en lysløypestolpe på venstre side, ta av og følg sti ca 500 meter opp til Storliryggen. Samme rute er også mulig å starte ved turstiens startpunkt ved Bodin leir, noe som fører til at turen blir ca 700 meter lenger hver veg enn fra Grønnåsen skole.

Turbeskrivelse fra Soløyvannsvegen – 2,5 km tur/retur: Fra Grønnåsenkrysset, følg Soløyvannsvegen 2,8 km. Ved bommen er det plass til endel biler på begge sidene av vegen – men ikke sperr innkjøringen her. Følg grusvegen oppover skogen, ta til venstre i første kryss. Når du ser en stor sti som tar av inn i granskogen til høyre, følg denne. Ta til venstre når du kommer inn på grusvegen. I første og nærliggende kryss, ta til venstre og gå ca 40 meter til første lysløypestolpe. Her går sti opp til Storliryggen opp mot høyre ca 500 meter.

Turbeskrivelse fra skytebanen på Bestemorenga – 2,8 km tur/retur: På Bestemorenga (4,8 km fra Grønnåsenkrysset og 11,7 km fra Bertnes), kjør 700 meter inn mot Skytebanen og parkèr på stor parkeringsplass av asfalt til venstre. Følg stien inn igjennom skogen, og følg denne rett fram helt fram til krysset med Hjorthammarløypa. Her tar du mot venstre og går ca 40 meter til første lysløypestolpe, hvor sti opp til Storliryggen går mot høyre.

Rundturmuligheter

I tillegg til disse rutene er det flere andre muligheter, det er mange ulike stier i området. Rundturmulighetene er veldig gode – her kan du velge og vrake alt etter hvor du selv vil gå. Storlikrysset, 255-toppen ("etterfølgeren" min til Storliryggen!), Stordalen, Tjønndalen, Vågøyvatnet og Junkerfjellet er andre sentrale plasser i området. Folk fra Hunstad kan gå via Hunstadtoppen, ned til Soløyvannsvegen og følge ruten derfra.

Utsikt: Inne i møtesirkelen ved høyeste punkt har man god utsikt til hverandre! Utsikten utover er ikke så god herfra, men det trenger den jo heller ikke være alle plasser. Grana har de senere årene «tatt over» ryggen. Bare noen meter bort er det dog flott utsikt sørover mot Børvasstindan, fjorden, Småtindan og Sandhornet. Ved «Utsiktsplass Byen», nede mot vest, er det flott utsikt mot byen.

Sol og vann: På Storliryggen er det flotte solforhold til alle døgnets tider – dog ingen midnattssol. Det er ikke så mange bekker eller vann i området (utenom Klukkebekken i Stordalen), slik at drikkevann bør medbringes for de som trenger det. Vågøyvatnet, med sine spennende viker og strender, er under 2 km unna.

Annet: Vær obs på «fareområde skytebane»-skilt og ikke beveg deg inn på skytebanens område på Bestemorengasiden av området. Hører du «poff poff» er det lyder fra skytebanen du hører.

På kart finner du ikke Storliryggen oppskrevet. Her må du heller se etter en svart prikk med høydebenevnelsen 254. Dette har Storliryggen til felles med f eks Hunstadtoppen. Et gammelt skilt med navnet Storliaksla tyder på at dette kanskje har vært navnet før i tiden, men på alle nyere skilt er Storliryggen brukt.

Siden dette er en tur i skogen, hvorfor ikke gå en tur og merk deg hvilke trær og busker som finnes i skogen? Det er langtfra bare granskog i dette området, selv om det noen plasser kanskje kan virke sånn. Hvis du f eks går bakken oppover fra vest (sannsynligvis med navnet Skyttebakken), se etter einer som nesten er høye som små trær! Se etter to store osp like ved stien. Se etter selje, bjørk, rogn og andre trær. Ved Bautasteinene på Vågøynes er det svære lerk og endel osp. Den flotte parken inne på NPS-området ikke så langt unna har flere spennende tresorter som vanligvis ikke finnes så langt nord.