Finnkonnakken - Turbading

Gå til innhold

Finnkonnakken

Nordsia
På tur til en tradisjonsrik topp på Nordsia!

Denne turbeskrivelsen ble i sin tid skrevet for denne siden, og så "gjort om" for å passe til Ti på topp.

Høyde: 518 moh, med ca 470 meters stigning. Startpunkt ligger på ca 70 moh.

Lengde tur/retur: Ca 8 km.

Turbeskrivelse: Følg Fv834 25,4 km nordover fra Rønvikkrysset. Her er det to p-plasser like ved hverandre imellom Nordlivatnet og Svartvatnet. Skulle det være fullt her må du bare prøve å finne en annen parkeringsplass langs veien.

Fra begge parkeringsplassene starter det en tydelig sti. Følg disse, som møtes i skogen, litt nedover og gå over en flott hjemmelaget bru over elva mellom de to vannene. Gå langs østsiden av Nordlivatnet mot den gamle gården Stordalen. Her svinger stien etterhvert bratt mot nordøst opp til Dyrlivatnet, og videre langs ryggen på bred sti over Dyrlia og Stordalsfjellet opp til Finnkonnakken.

Litt nord for Svartvatnet går det en alternativ og noe kortere sti til Finnkonnakken. Stigningen er noe større på denne ruten. Mange går tur til Finnkonnakken som en rundtur på disse to rutene.

En tredje rute er å starte fra Skarrvatnet, ca 900 m sør for Svartvatnet. Derfra går du til utløpet av Steigtindvatnet, over brua og følger så stien opp til Kvitheia og høyde 318. Her krysser du dalen, kommer opp på Dyrlia og følger stien til toppen av Finnkonnakken.

Merking: Stiene til Finnkonnakken er ikke merket. Stiene er tydelige og det er få andre stier i dette området slik at du likevel skal finne fram greit opp på toppen.

Utsikt: Fra Finnkonnakken er det flott utsikt mot Mistfjorden og toppene i Sjunkhatten nasjonalpark. Steigtind og Mjelletindene er godt synlig, og du kan følge med på fergas gang mellom Festvåg og Misten på Kjerringøy.

Sol og vann: Gode solforhold på denne turen, ekstra fine forhold om kvelden. Godt med bekker og drikkevann underveis, men ikke på selve Finnkonnakken.

Annet: Lille Finnkonnakken ligger nordvest for Finnkonnakken, og er 147 meter høy. Finnkonnakken kalles derfor også for Storfinnkonnakken.

Ved Innervatnet, som den korteste ruten passerer, er det veldig flott å ta seg et bad, lage bål eller telte ute på «platået».